Suwnice i wciągniki - uprawnienia - którą
kategorię warto wybrać?
Często padającymi
pytaniami podczas rozmowy z naszymi kursantami są te, dotyczące uprawnień na
suwnice i wciągniki. Jaki jest podział suwnic i wciągników? Które uprawnienia
warto zrobić, aby łatwiej znaleźć pracę i być bardziej konkurencyjnym na rynku
pracy? Jakie jest zastosowanie tych urządzeń?
Na naszej stronie we wcześniejszych wpisach znajdziecie częściowe odpowiedzi na każde z tych pytań. Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom naszych kursantów, postanowiliśmy ostatecznie uporządkować temat. Dla ułatwienia tego zadania, umieszczamy poniżej tabelę przedstawiającą podział suwnic i wciągników - znajdziecie ją również na stronie Urzędu Dozoru Technicznego.
Grupa
|
Kategoria
|
Zakres uprawnienia do obsługi
określony poprzez rodzaj (przeznaczenie ) urządzeń.
|
Szczegółowy zakres
- możliwe ograniczenia
|
Cięgniki
|
II W
|
Wciągniki i wciągarki sterowane
z poziomu roboczego oraz żurawie stacjonarne warsztatowe.
|
Przeznaczenie urządzeń:
- hakowe
ogólnego przeznaczenia,
- specjalne:
o kuzienne,
o hartownicze,
o lejnicze,
o chwytnikowe,
o chwytakowe,
inne.
|
I W
|
Wciągniki i wciągarki sterowane
z poziomu roboczego lub z kabiny oraz żurawie stacjonarne warsztatowe.
|
Przeznaczenie urządzeń:
- hakowe
ogólnego przeznaczenia,
- specjalne:
o kuzienne,
o hartownicze,
o lejnicze,
o chwytnikowe,
o chwytakowe,
inne.
|
|
Suwnice
|
II S
|
Suwnice, wciągniki i wciągarki
sterowane z poziomu roboczego oraz żurawie stacjonarne warsztatowe.
|
Przeznaczenie urządzeń:
- hakowe
ogólnego przeznaczenia,
- specjalne:
o kafarowe,
o kolumnowe,
o kuzienne,
o łapowe,
o kleszczowe,
o stryperowe,
o wsadowe,
o hartownicze,
o lejnicze,
o chwytnikowe,
o chwytakowe,
o trawersowe,
inne.
|
I S
|
Suwnice, wciągniki i wciągarki
sterowane z poziomu roboczego lub z kabiny oraz żurawie stacjonarne
warsztatowe.
|
Przeznaczenie urządzeń:
- hakowe
ogólnego przeznaczenia,
- specjalne:
o kafarowe,
o kolumnowe,
o kuzienne,
o łapowe,
o kleszczowe,
o stryperowe,
o wsadowe,
o hartownicze,
o lejnicze,
o chwytnikowe,
o chwytakowe,
o trawersowe,
inne.
|
Najbardziej korzystny - z punktu widzenia ekonomicznego oraz
zawodowego- jest wybór od razu najwyższej kategorii - S I. UDT nie wymaga od
nas posiadania niższych uprawnień, aby móc podejść do egzaminu na wyższe. Co
ważne - cena egzaminu jest jedna, a
uprawnienia wydawane bezterminowo.
Warto w tym momencie zauważyć, że w niektórych firmach koszt
szkolenia przy wyższej kategorii wzrasta dwukrotnie. Nie dzieje się tak jednak
w odniesieniu do wszystkich jednostek szkolących. Podobne praktyki stosują tylko te, którym zależy na ograniczeniu liczby szkoleń
wyższej kategorii. W normalnych warunkach koszt szkolenia nie powinien drastycznie
się różnić.
Jeżeli chodzi o sam egzamin, to zakres na SI nie różni się
znacząco od materiału obowiązującego na niższe kategorie. W rzeczywistość dochodzi
tylko kilka dodatkowych zagadnień. Jeśli więc przyświeca nam cel podniesienia
swoich kwalifikacji i zwiększenia atrakcyjności na rynku pracy, warto przy
nieznacznie większym wysiłku z naszej strony od razu opanować całość materiału.
Tym bardziej iż trudność obsługi urządzenia znacząco nie wzrasta. Co więcej,
niektórzy twierdzą wręcz, że jest nawet prostsza, a jedyne co wzrasta, to
poziom adrenaliny w momencie, kiedy siedzimy powiedzmy 8 metrów nad poziomem.
Posiadanie wyższych kwalifikacji jest zawsze
niezaprzeczalnym atutem. Jeżeli pracodawca zatrudnia kierowcę na kategorię B, a
ten ma dodatkowo prawo jazdy na kategorię C, mimo iż w danym momencie nie
wykorzystuje pełnego zakresu swoich uprawnień, oczywistym jest, że posiada
większą świadomość i umiejętności jako osoba uczestnicząca w ruchu drogowym.Analogicznie
jest w odniesieniu do obsługi urządzeń transportu bliskiego - im większy zakres, tym większe zaufanie
pracodawcy do kandydata na dane stanowisko.
Częstym argumentem wykorzystywanym przez firmy szkoleniowe,
które chcą nakłonić potencjalnego kursanta na niższą kategorię, jest aktualny brak
na rynku suwnic sterowanych z kabiny.
Rzeczywiście częściowo zaczyna się odchodzić od ich produkcji, jednakże
pamiętajmy o całkiem niemałej liczbie już istniejących. Bez wątpienia będą
funkcjonowały jeszcze przez wiele lat, a skoro tak, to będzie również
zapotrzebowanie na operatorów takowych maszyn.
Jeśli po lektrurze dzisiejszego postu, jesteś zainteresowany podniesienim swoich kwalifikacji właśnie w tym kierunku, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony .
Wydaje mi się, że jeśli juz robić uprawnienia to najlepiej zdecydować się na kategorię S I, w końcu nigdy nie wiadomo które urządzenia nam przyjdzie obsługiwać.
OdpowiedzUsuńThe Borgata Hotel Casino & Spa Launches in New Jersey
OdpowiedzUsuńThe Borgata Hotel Casino & Spa has a massive collection of 제주도 출장샵 restaurants, bars, restaurants, nightlife, 공주 출장마사지 and 서울특별 출장샵 spa options. The hotel features 남양주 출장마사지 1,600 통영 출장마사지 rooms with