SUWNICA – co musi wiedzieć operator suwnicy? Charakterystyka i parametry suwnic.
Suwnica
to rodzaj dźwignicy, która krótko mówiąc służy do
transportowania towarów. Jest to urządzenie podlegające pod UDT (
Urząd Dozoru Technicznego) i do jej obsługi należy
posiadać uprawnienia państwowe – legitymację UDT.
Obecnie zapotrzebowanie na suwnicowych jest dość spore i póki
będzie rozwijać się przemysł odpowiednio wykwalifikowani
operatorzy będą niezbędni. Suwnice używane są w portach,
magazynach, przy dużych budowach czy na halach produkcyjnych.
Rozmaite
procesy produkcyjne związane z podnoszeniem i transportowaniem
ładunków w magazynach jak również poza halami produkcyjnymi mogą
być wykonywane za pomocą dźwignic, które dzięki swej
budowie mogą być wyposażone w elementy służące do podwieszania
ładunków, takie jak zawiesia lub urządzenia chwytające.
Do przemieszczania dużych i ciężkich ładunków najczęściej
używanymi maszynami są różne rodzaje suwnic . Elementy
suwnicy pozwalają na zamontowanie ich w taki sposób, aby
nie kolidowało to z innymi w procesach produkcyjnych wykonywanych w
danej firmie.
PODZIAŁ SUWNIC
SUWNICA BRAMOWA, źródło : https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gostynin_suwnica.JPG |
Suwnice
możemy podzielić ze względu na sposób sterowania jak i na
budowę konstrukcji urządzenia.
Najpopularniejszym
sposobem sterowania jest obsługa z kabiny oraz z poziomu
roboczego. Dodatkowo jest możliwe poruszanie zdalne,
dzięki czemu operator może przemieszczać się przy maszynie nie
ograniczony w żaden sposób przewodami elektrycznymi.
Dzięki
cechom konstrukcyjnym suwnice mogą mieć szerokie
zastosowanie przy różnych czynnościach wykonywanych wewnątrz jak
i na zewnątrz hal produkcyjnych.
Podstawowymi
rodzajami suwnic są:
- pomostowe najczęściej montowane pod sufitem hali
- półbramowe
Najważniejszymi
elementami, dzięki którym operator może manipulować ładunkami są
wciągarki oraz wciągniki zamontowane na szynie poziomej i
poruszającej się po niej w kierunkach prawo- lewo.
Wciągnik
oraz wciągarki składają się z wielu elementów takich jak np:
- wózek,
- bęben linowy,
- silnik elektryczny,
- zblocze hakowe.
Wciągnik
od wciągarki różni się tym, że podnosi mniejsze ładunki (max 5
ton) oraz wszystkie elementy są zamontowane i obudowane tworząc
jedną całość.
Natomiast
wciągarka posiada ramę na której zamontowane są wszystkie
elementy dzięki temu może podnosić ładunki o wielkich masach,
nawet mierzonych w dziesiątkach ton.
Suwnice
mogą być wyposażone jednocześnie w oba te urządzenia, dzięki
czemu mają jeszcze szerszą możliwość zastosowania, podnosząc
jednocześnie dwa ładunki lub łatwiejszy transport jednego ciężaru
o dużych rozmiarach.
SUWNICA POMOSTOWA NADTOROWA , ŹRÓDŁO : http://www.carlstahl.pl/suwnice-pomostowe-jednodzwigarowe,28,90,p.html |
PARAMETRY
Podstawowymi
parametrami, dzięki którym operatów będzie wiedział co i w
jakich przypadkach może podnieść są:
- Udźwig - czyli maksymalna masa jaką możemy podnieść
- Wysokość podnoszenie - dzięki, której będziemy wiedzieli czy przeniesienie ładunku nad przeszkodą będzie możliwe
- Prędkość jazdy i podnoszenia
- Rozpiętość suwnicy - to odległość między szynami, po których porusza się maszyna
- GNP - grupa natężenia pracy to parametr zależący od ilości cykli pracy w określonym czasie oraz współczynnika obciążenia
OBSŁUGA SUWNICY
Istotnym
elementem dzięki, któremu operator w łatwy i czytelny sposób
będzie mógł obsługiwać suwnice jest panel sterowniczy,
który może znajdować się w zależności od rodzaju urządzenia w
kabinie, jak również może być podwieszony na przewodzie
elektrycznym do obsługi z poziomu roboczego. Na panelu znajdziemy
takie elementy jak:
- wyłącznik STOP
- sygnał dźwiękowy
- przyciski do sterowania suwnicą, wciągnikiem lub wciągarką
SUWNICE PÓŁBRAMOWE , źródło: http://www.demagcranes-ag.com/cms/site/int/Krane/Universalkrane/Halbportalkrane-EHPE-ZHPE |
Na
bezpieczne i prawidłowe wykonywanie pracy przez osoby do tego
uprawnione ma wpływ wiele elementów zwanych potocznie elementami
zabezpieczającymi, dzięki którym operator jak i osoby znajdujące
się w bezpośrednim otoczeniu suwnicy będą mogły spokojnie
wykonywać swoje czynności.
Zaliczamy
do nich takie urządzenia jak:
- Łącznik zatrzymania bezzwłocznego STOP - który po naciśnięciu uniemożliwi korzystanie z jakichkolwiek funkcji
- Łączniki w barierkach, klapach, drzwiach - które zabezpieczą operatora obsługującego suwnice z kabiny przed pracą przy otwartych drzwiach.
- Wyłączniki krańcowe - które samoistnie zatrzymują dźwignice w skrajnych jej położeniach.
- Czujniki zbliżeniowe - fotokomórki zabezpieczają dwie suwnice bądź wciągarki poruszające się po tym samym torze jezdnym przed zderzeniem.
- Ograniczniki udźwigu - zabezpieczające maszynę przed założeniem nadmiernego ciężaru.
- Sygnał dźwiękowy daje znać, że zbliżamy się do udźwigu nominalnego (maksymalnego), natomiast czujnik przeciążeniowy rozłącza możliwość podnoszenia oraz jazdy po przekroczeniu dopuszczalnej masy ładunku.
- Hamulec – dzięki, któremu samoistnie zatrzymuje się suwnica w chwili puszczenia przycisku na pulpicie sterowniczym.
EGZAMIN UDT NA SUWNICE
Suwnice
wchodzą w skład dużej grupy urządzeń technicznych zwanych UTB -
urządzeniami transportu bliskiego takich jak:
- podesty ruchome,
- żurawie,
- wózki jezdniowe,
- schody ruchome,
- dźwigi,
- karuzele,
- wciągarki,
- wciągniki,
Wszystkie
podlegają Urzędowi Dozoru Technicznego.
Organ
ten ma za zadanie kontrolowanie bezpiecznej eksploatacji urządzeń,
jak również dokonywaniu cyklicznych przeglądów nie rzadszych niż
co dwa lata dla suwnic ogólnego przeznaczenia oraz
co rok dla suwnic specjalnych mających na celu
sprawdzenie czy sprzęt, na którym pracujemy jest sprawny i może
bezpiecznie wykonywać zadania.
Urząd
ten zajmuje się również rejestracją oraz ewidencjonowaniem
urządzeń, jak również szkoleniem, egzaminowaniem i wydawaniem
uprawnień do obsługi i konserwacji maszyn.
Kandydaci
na przyszłych operatorów chcąc zdać egzamin przed komisją UDT
musza mieć ukończony 18 rok życia, minimum podstawowe
wykształcenie oraz badanie lekarskie zezwalające na przystąpienie
do egzaminu państwowego na operatora suwnicy. Zazwyczaj
przyszły suwnicowy uczęszcza na kurs obsługi suwnicy i dana firma
szkoleniowa zajmuje się pełną organizacją kursu oraz egzaminu
UDT na własnej hali i sprzęcie. Posiadając odpowiednią wiedzę
teoretyczną i praktyczną można przystąpić do egzaminu na suwnice
bez uczęszczania na kurs, jednak w Urzędzie Dozoru Technicznego
należy wyznaczyć miejsce egzaminu z własną zarejestrowaną w
UDT suwnicą.
Na naszym blogu znajdziecie wiele materiałów pomagającym w przygotowaniu się do egzaminu UDT.
Wszyscy,
którzy chcieliby skorzystać z profesjonalnego kursu obsługi
suwnicy i odbyć szkolenie na operatora suwnic zapraszamy do naszej
firmy szkoleniowej AWANS BHP, gdzie organizujemy także egzaminy
UDT.
W sprawie kursu na suwnice lub w sprawie jakiegokolwiek zapytania o suwnice prosimy pisać na maila awansbhp@awans-bhp.pl
Posiadamy halę szkoleniową z suwnicą oraz wieloletnie doświadczenie w szkoleniu operatorów suwnic (indywidualnie jak i duże grupy) i w solidnym przygotowaniu do zdania egzaminów UDT.
najlepiej robić od razu szkolenia na suwnice S1
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł, blog wciągający :) nie ma się co rozdrabniać, jak robić to kabinowe S1. Raz a dobrze.
OdpowiedzUsuńWózkowego juz mam, teraz sie przymierzam do egzaminu na suwnice, oczywiście wcześniej kurs, chociaż temat mam trochę ogarnięty to wolę miec jakies solidniejsze podstawy ;)
OdpowiedzUsuńja jestem po egzaminie na suwnice śmiało mozesz robic w awansie sporo praktyki robia
OdpowiedzUsuńMuszę wysłać swojego męża na takie szkolenie, na pewno mu się przyda, bo na wózki już zrobił w tej firmie.
OdpowiedzUsuń